Volksbank stelt privacy voorop

Sinds enkele jaren ben ik klant van ASN Bank, dat samen met SNS en Regiobank onderdeel uitmaakt van De Volksbank. Tot die tijd bankierde ik bij een grootbank, die de rentekorting op mijn hypotheek afhankelijk maakte van het aanhouden van een betaalpakket bij dezelfde bank. Na het volledig aflossen van mijn hypotheek in 2018 stapte ik over naar ASN Bank vanwege hun visie op duurzaamheid, en de score op de Eerlijke Bankwijzer. Dat overstappen ging overigens heel gemakkelijk, met de overstapservice.

Afgelopen zaterdag verscheen een artikel over De Volksbank in NRC Handelsblad, en mijn hart maakte een vreugdeprongetje toen ik las:

“Volksbank zet in op een digitale kluisfunctie. Je geld is veilig, maar ook je data en privacy. De data van een klant is en blijft eigendom van de klant. We denken ons daarin te kunnen onderscheiden.”

Maurice Oostendorp, topman Volksbank

Privacy benoemen als onderscheidend aspect in je dienstverlening – dat zie je niet veel, en zeker niet in de commerciële dienstverlening. Denk aan ING, die al verschillende keren geprobeerd heeft om klantendata te gelde te maken, of op z’n minst te analyseren om ‘passende aanbiedingen’ te kunnen doen. Of denk aan de Europese Payment Services Directive 2 (PSD2) die fintech bedrijven toegang kan geven tot klantgegevens.

Grote, veelal Amerikaanse technologiebedrijven doen er alles aan om toegang te krijgen tot betaalgegevens van klanten. Zo probeert Facebook een digitale munteenheid te lanceren, Apple begeeft zich op de betaalmarkt, ook in Nederland, en ook Google beschikt inmiddels over een e-Money licentie.

Het gevecht om de klantdata is nog maar pas begonnen.

Hah! Ik zie nu pas dat dit tekstje een beetje leest als een advertentie voor ASN Bank. Dat is natuurlijk niet de bedoeling — er is ook nog een andere bank die het anders doet, Triodos.

Welke bank gebruik jij eigenlijk? En, ben je al eens overgestapt?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.